اخبار بین المللی
شماره: 5076
1393/01/20 - 09:15
مکانیزم های جدید برای افزایش توانایی سیستم ایمنی علیه سرطان

محققین روشی را کشف کرده اند که راه جدیدی را برای افزایش توانایی سیستم ایمنی برای تشخیص و تخریب تومورها ارائه می دهد.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای که جدیدا صورت گرفته است راه  جدیدی را برای بلوک کردن عملکرد CTLA-4 آشکار ساخته است. پروتئین CTLA-4 یک گیرنده تنظیم کننده مهار سیستم ایمنی است که پیش از این در مطالعات داروشناسی توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود و به نظر می رسد پتانسیل استفاده در مبارزه علیه سرطان را دارد. یک آنتی بادی بلوک کننده CTLA-4 نیز پیش از این در ملانومای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته بود.

این مشاهدات مهم دیدگاه های جدیدی را در مورد مکانیزم عملکرد CTLA-4 و روشی جدید برای مبارزه با سرطان ارائه می دهد.

در این مطالعه محققین برهمکنش یک  آنزیم پروتئین کیناز درون سلولی به نام C-(C-eta) و گیرنده سلول ایمنی CTLA-4 را نشان دادند که برای عملکرد سرکوب کنندگی سلول های تنظیمی Tحیاتی است. این سلول های T برخلاف سایر سلول های سیستم ایمنی موجب کاهش فعالیت سیستم ایمنی می شوند.این فعالیت برای سیستم ایمنی بسیار مهم است و فعالیت های بیش از حد و مضر این سیستم را که منجر به بیماری های اوتوایمیون می شود را کاهش می دهد. البته این سلو لهای T می توانند  اثر نامطلوبی نیز روی فعالیت مفید سیستم ایمنی در مبارزه علیه سرطان داشته باشند.

محققین در این مطالعه نشان داده اند که اتصال آنزیم به CTLA-4 برای فعالیت سلول هایT و کاهش فعالیت سیستم ایمنی ضروری است. علاوه براین حذف آنزیم به ویژه در موش های باردار نشان داد که سلول های T فاقد این آنزیم در مهار پاسخ سیستم ایمنی بر علیه تومور در حال رشد ناتوان هستند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved